Efter måltorkan i inledningen-nu tänker GIF vinna: ”Krossa är det ända jag har i tanken”

Gefle har fått en tuff säsongstart i Division 1. Laget ligger efter fem omgångar tredje sist och är alltså under nedflyttningsstrecket. Nästa chans att ta sig därifrån är imorgon, när man tar emot Bele Barkarby hemma på Gavlevallen. ”Det känns bra, säger mittfältaren Lee Winroth innan fredagens träning”.

Förra säsongen slutade Gefles damer på en sensationell tredjeplats i Division 1, en serie som man alltså var nykomlingar i. Förväntningarna var därför höga inför säsongen 2019, en säsong som dock inte inlett särskilt bra.

Laget ligger efter fem omgångar på en tionde plats vilket är första platsen under nedflyttningsstrecket. Starten på säsongen är alltså inte vad någon GIF-supporter hade trott eller önskat sig, inte heller Lee Winroth som spelat samtliga fem matcher.

”Starten har väl varit lite sisådär tycker jag, jag har högre förväntningar än vad resultat har visat. Men samtidigt får man tänka på vilka förutsättningar vi haft med massor utav skador, nya spelare som kommit in mer eller mindre som nödraketer. Men sen är man ju såklart inte nöjd, man vill ju alltid vinna. Men jag oroar mig inte för att vi ligger så pass långt ned i tabellen än för att där känner jag att det kommer att komma liksom. Det är bara att fortsätta att tro på det vi göt så kommer det lösa sig tillslut”.

Winroth och Gefles nästa chans att ändra på läget i tabellen och ta tre nya poäng är redan imorgon när femman Bele Barkarby gästar Gavlevallen för omgång sex av Division 1, en match som hon säger så här om:

”Det känns bra, jag personligen känner mig lugn men ändå bestämd. Lagmässigt känns det okej skulle jag säga. Vi har haft det jobbigt med offensiven dom senaste matcherna, men känslan är bra så måste jag säga, det är den”.

I den förra omgången åkte man ned för att möta Rimbo borta, en match som Gefle förlorade på ett gräs som det spöregnade konstant på i 90 minuter, en match som Winroth menar var ”orättvis”.

”Det var skitsurt, det kändes inte rättvist riktigt. Vi hade mycket chanser, dom hade två chanser och gör två mål på dom. Förutsättningarna var kassa, det spöregnade och det var dessutom gräs. Så det var riktigt riktigt surt, säger Lee som ändå kan hitta ljusglimtar i förlustmatchen:

”Det defensiva tycker jag verkligen vi fått till, kollektivet, att vi är samlat så det har vi fått till väldigt bra. Vi ligger väldigt samlat och tätt så i defensiven kan jag bara se positiva saker, det vi behöver jobba på är ju offensiven”.

Är det där du känner att det brister?

”Ja, det är det. Det är det offensiva som inte är riktigt bra, det är där jag känner att det klämmer i skon”.

Och precis som Winroth säger så är offensiven det största problemet för GIF hittills. Laget har på dom fem omgångarna endast gjort fyra mål, av dom fyra målen var dessutom tre stycken i matchen mot Sollentuna. Offensiven är dock något man har lagt ett stort fokus på under veckan och som Lee menar blir bättre och bättre.

”Vi har lagt mycket fokus på det under veckan, det är offensiven som varit veckans liksom tema eller vad man ska säga. Så det har varit väldigt mycket offensiv träning så det kommer förhoppningsvis ge resultat imorgon”.

På frågan om hur tankarna går inför matchen mot Bele Barkarby som alltså spelas imorgon så svarar Winroth väldigt rakt och tydligt:

”Krossa, krossa är det ända jag har i tanken. Bele är, precis som alla andra lag i den här serien, väldigt bra men vi ska göra vårt för att ta poäng. Vi har inte pratat igenom dom och scoutat dom så än utan det ska vi göra senare idag faktiskt så jag kan inte säga mer än att det är dags att ta poäng imorgon”.

Vad måste göras?

”Mål, haha. Nä men återigen, här också, det ända vi behöver bli bättre på är att få in bollarna i nätet. Vi måste börja våga utmana, våga dribbla och våga skjuta”.

En ljusglimt är i alla fall hemmamatcherna på Gavlevallen som varit väldigt lyckade så här långt under säsongen. GIF har hunnit med två hemmamatcher i serien, där båda har inneburit poäng (Sollentuna som blev vinst 3-1 och Sandvikens IF som blev 0-0), imorgon väntar ännu en hemmamatch och Winroth säger så här om hur det är att spela på Gavlevallen mot för på bortaplan:

”Det är klart att det är skillnad. Det blir ju en annorlunda känsla och framför allt nu när det gått bra på hemmaplan, så det är klart att man får lite extra energi när man kliver ut här. Sen är det ju bättre förutsättningar en på nästan alla andra ställen. Så det här är ju vår borg liksom, så är det”.

INFÖR MATCHEN:

Plats: Gavlevallen (Gävle)

Tid: 16.00

TV: Ingen

Lee Winroth ute på fotbollsplanen.
FOTO: Nils Westberg Löfgren

//1882-Bloggen

Lämna en kommentar